Het aankoppelen van een aanhanger is voor sommige mensen heel onduidelijk. Maar eigenlijk is het bij de meeste aanhangers heel makkelijk. Allereerst moet het trekkende voertuig zo recht mogelijk voor de aanhanger plaatsen. We leggen het even snel uit!
Als de aanhanger een neuswiel heeft, draai deze dan omhoog totdat de koppeling van de aanhanger hoger is dan de trekhaak. Let wel op dat het neuswiel geen hefboom wordt voor zware gewichten, daar is deze niet voor gemaakt. Rijdt nu naar achteren met het trekkende voertuig en zet deze op de handrem en de motor uit. Als het goed is kan je nu rustig de hendel van de koppeling omhoog trekken en het neuswiel laten zakken totdat je een klik hoort als deze op de trekhaak van de auto zit!
Wat is een aanhangerkoppeling?
Een aanhangerkoppeling is het onderdeel om de aanhanger aan de trekhaak van de auto te krijgen. Je hebt geremde en ongeremde koppelingsvarianten. Het verschil zit in het trekvermogen van de koppeling, als de koppeling te licht is, gaat deze kapot bij het trekken van zware lading. Het materiaal van de koppeling kan ook verschillen, je hebt koppelingen van plaatstaal of gegoten gietijzer. Koppelingen van plaatstaal worden gemaakt voor een ronde dissel of een koker profiel. Deze hebben bepaalde maten die gecontroleerd moeten worden, er zijn ook koppelingen met meerdere maten, daarvoor worden opvulschalen gebruikt.
Gietijzeren koppelingen worden voor zwaardere geremde aanhangers gebruikt, deze hebben vaak een trekvermogen van 2700 kg t/m 3500 kg. Deze koppelingen zijn dus ook sterker dan plaatstalen koppelingen. Je kan om de juiste te vinden wederom de aansluitmaten nameten. Maar het kan zijn dat er dan meerdere zijn met dezelfde aansluitmaten. Daarom is het ook handig om te controleren of er een typenummer op de koppeling staat, daarmee kan je gelijk de juiste vinden.
Welke koppeling heb ik nodig?
Als je het typeplaatje niet kunt vinden of het is niet meer leesbaar, is het natuurlijk ook mogelijk om op andere manieren erachter te komen hoe je de juiste koppeling kan krijgen. Natuurlijk moet je eerst bepalen of je een geremde of ongeremde koppeling hebt. Als je een geremde koppeling hebt, moet je ook kijken naar welk merk de koppeling is, dat komt omdat alle remonderdelen van hetzelfde merk gemaakt moeten zijn om goed te kunnen functioneren. Nadat je hebt bepaald of de bovenstaande info nodig is, kan je kijken naar welk trekvermogen de koppeling moet hebben. Dan heb je nog de aansluitvorm en aansluitmaten voor het aansluiten op de aanhanger. En dan heb je de juiste koppeling!
Handige koppeling tips!
Er zijn een aantal tips voor het goed houden van de koppeling. Je kan deze invetten om de wrijving zo min mogelijk te maken. Bij geremde koppelingen is het ook aan te raden om de oplooprem te smeren. Ook moet je de koppelingsindicator in de gaten houden voor slijtage van de koppeling. Als deze op één van de rode vlakken terecht komt, moet je de koppeling vervangen of kijken wat er mogelijk mis is met het aankoppelen. Met vragen kan je terecht bij Aanhangwagendirect.nl.
Comments are closed